چقدر به تغییر اهمیت می دهید ؟
1- سعی می کنم در کار خود تغییر راپیش بینی کنم . هرگز.........گاهی اوقات...........اغلب..........همیشه
2- از آخرین پیشرفت های فناوری اطلاعات نهایت استفاده را می کنم . هرگز......گاهی قات........اغلب........همیشه........
3- کلیه تغییرات را جدی می گیرم . هرگز.........گاهی اوقات.........اغلب..........همیشه..........
4- به دنبال فرصت برای ایجاد تغییراتی در برنامه هایم هستم . هرگز........گاهی اوقات.........اغلب ..........همیشه .........
5- دوست دارم متفاوت ازدیگران باشم و با روشهای خلاق پیش بروم.هرگز.......گاهی قات.......اغلب.........همیشه........
6- از شرایط و فکر تازه استقبال می کنم . هرگز..........گاهی اوقات..........اغلب.........همیشه..........
7- تغییرات را به نیاز های دانش آموزان مرتبط می کنم . هرگز........گاهی اوقات.........اغلب...........همیشه...........
8- افکار ساده و مختصری درباره تغییر دارم . هرگز.........گاهی اوقات...........اغلب......... همیشه.............
9- دانش آموزان و همکاران را دربرنامه های تغییرخود مشارکت می دهم .هرگز....گاهی ......اغلب.......همیشه........
10- برای ایجاد تغییر برنامه کامل و دقیق تنظیم می کنم . هرگز........گاهی اوقات.........اغلب...........همیشه............
11- تغییرات را به اجزای کوچک و قابل کنترل تقسیم می کنم . هرگز.........گاهی اوقات.........اغلب...........همیشه..........
12- در تصمیم گیری در باره راه حل ها باافراد مشورت می کنم . هرگز.......گاهی اوقات........اغلب.........همیشه ..........
13- موافقت افراد را دراقدامی که باید انجام دهند جلب می کنم . هرگز........گاهی اوقات ........اغلب..........همیشه...........
14- ازگروه های کاری برای توسعه تغییر استفاده می کنم . هرگز..........گاهی اوقات..........اغلب..............همیشه.........
15- در ابتدای برنامه ازتغییرات آنی برای نتیجه فوری استفاده می کنم . هرگز......گاهی اوقات......اغلب........همیشه.......
16- ازقبل و به دقت برای نتایج بلند مدت برنامه ریزی می کنم . هرگز......گاهی اوقات...........اغلب............همیشه..........
17- سعی میکنم انتظارات بیش از حد خوش بینانه و بدبینانه نداشته باشم . هرگز.....گاهی .......اغلب......همیشه.........
18- در صورت موفقیت از فرصت برای تشویق کردن استفاده می کنم . هرگز.......گاهی ........اغلب.......همیشه.......
19- اطمینان پیدامی کنم که همه افراد از فواید تغییر مطلع هستند . هرگز.........گاهی............اغلب.........همیشه.......
20- از قبل برنامه های احتیاطی را تهیه میکنم . هرگز........گاهی اوقات ..........اغلب............همیشه...........
21- واکنشهای افراد را پیش بینی و برای مقابله با آن برنامه ریزی می کنم .هرگز.....گاهی .......اغلب.....همیشه.......
22- از برنامه های مقدماتی خوب طراحی شده برای تغییراستفاده می کنم . هرگز......گاهی ........اغلب.......همیشه......
23- در اولین فرصت اطلاعات مربوط رادراختیارهمکاران قرارمی دهم . هرگز......گاهی .......اغلب.......همیشه.......
24- باافرادی که مشتاق تغییر هستند ارتباط پیدامی کنم . هرگز.......گاهی اوقات..........اغلب..........همیشه ...........
25- رفتار من با نیاز های تغییر سازگار است . هرگز.........گاهی اوقات..........اغلب.........همیشه..........
26- افراد را تشویق میکنم که نظرات خود را آشکار بیان کنند ونگرانی خود را شاندهند.هرگز...گاهی ...اغلب....همیشه...
27- مقاومت در برابر تغییر را به سرعت و عادلانه کنترل می کنم . هرگز........گاهی.........اغلب...........همیشه.......
28- از اندازه گیری های کمی برای کسب نتیجه استفاده می کنم . هرگز........گاهی..........اغلب...........همیشه.........
29- پیش فرض ها را بازنگری و در آتجدید نظر می کنم . هرگز.........گاهی اوقات............اغلب..........همیشه.............
30- از طریق آموزش و دادن اطلاعات افراد را به روز نگه می دارم . هرگز.......گاهی ........اغلب..........همیشه.....
31- همزمان با نزدیک شدن به پایان این برنامه برنامه دیگری راشروع میکنم هرگز....گاهی......اغلب.....همیشه.......
32- از خود ارزیابی برای وضعیت خود و برنامه استفاده می کنم . هرگز.......گاهی ..........اغلب..........همیشه..........
66.بهترین مال آن است که صرف حفظ آبرو شود
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
67.بهترین تعقل خودشناسی است
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
68.راستی امامت زمام دین و نظام مسلمین و صلاح دنیا و عزت مؤمنان است ،
امام بنیاد اسلام نامی ( افزون شو ) و فرع برازنده آن است ، بوسیله امام نماز و
زکات و روزه و حج و جهاد درست می شوند و خراج و صدقات فراوان می گردند و حدود
و احکام اجراء می شوند و مرز و نواحی محفوظ می ماند
(تحف العقول ، ص (462)
69.به خدا خوش گمان باشید ، زیرا خدای عزوجل می فرماید : من نزد گمان بنده
مؤمن خویشم ، اگر گمان او خوب است ، رفتار من خوب و اگر بد است ، رفتار من
هم بد باشد
اصول کافی ، ج 3 ، ص (116)
70.مرد عابد نباشد ، جز آن که خویشتن دار باشد ، و چون مردی که در بنی
اسرائیل خود را به عبادت وامی داشت ، تا پیش از آن ده سال خاموشی نمی گزید ،
عابد محسوب نمی شد
اصول کافی ، ج 3 ، ص (172)
71.تواضع این است که به مردم دهی آنچه را می خواهی به تو دهند
اصول کافی ، ج 3 ، ص (189)
72.عیسی بن مریم صلوات الله علیه به حواریین گفت : ای بنی اسرائیل ! بر
آنچه از دنیا از دست شما رفت افسوس مخورید ، چنانکه اهل دنیا چون به دنیای
خود رسند ، بر دین از دست داده خود افسوس نخورند
اصول کافی ، ج 3 ، ص (205)
73.کسی که جز به روزی زیاد قناعت نکند ، جز عمل بسیار بسش نباشد ، و هرکه
روزی اندک کفایتش کند ، عمل کند هم کافیش باشد
اصول کافی ، ج 3 ، ص (207)
74.گاهی ، مردی که سه سال از عمرش باقی مانده صله رحم می کند و خدا عمرش
را 30سال قرار می دهد و خدا هرچه خواهد می کند
اصول کافی ، ج 3 ، ص (221)
75.معمر بن خلاد گوید : به امام رضا ( ع ) عرض کردم : هرگاه پدر و مادرم
مذهب حق را نشناسند دعایشان کنم ؟ فرمود : برای آنها دعا کن و از جانب آنها
صدقه بده ، و اگر زنده باشند و مذهب حق را نشناسند با آنها مدارا کن ، زیرا
رسول خدا ( ص ) فرمود : خدا مرا به رحمت فرستاده نه به بی مهری و نافرمانی
اصول کافی ، ج 3 ، ص (232)
76.هرکس به مؤمنی گشایشی دهد ، خدا روز قیامت دلش را گشایش دهد . .
اصول کافی ، ج 3 ، ص (286)
77.خدای عزوجل به یکی از پیغمبران وحی فرمود که : هرگاه اطاعت شوم راضی
گردم و چون راضی شوم برکت دهم و برکت من بی پایان است ، هرگاه نافرمانی شوم
خشم گیرم و چون خشم گیرم لعنت کنم و لعنت من تا هفت پشت برسد
اصول کافی ، ج 3 ، ص (377)
78.هرگاه مردم به گناهان بی سابقه روی آورند به بلاهای بی سابقه گرفتار
اصول کافی ، ج 3 ، ص (377)
79.مردم از کسی که با صراحت و صادقانه با آنها رفتار کند خوششان نمی آید
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
80.عده ای به دنبال ثروت هستند ولی به آن نمی رسند و عده ای به آن رسیده اند
ولی قرار نمی گیرند و بیشتر می طلبند
بحار الانوار ، ج 78، ص (349)
81.وقتی آشکارا حرف حق می شنوید خشمگین نشوید
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
82.حریصانه به دنبال قضای حاجت حاجتمندان باشید ، هیچ عملی بعد از واجبات
بالاتر از شاد کردن مسلمان نیست
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
83.نادان ، دوستانش را به زحمت می اندازد
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
84.مسلمان اگر شاد یا خشمگین شود از مسیر حق منحرف نمی شود ، و اگر بر دشمن
مسلط شود بیشتر از حقش مطالبه نمی کند
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
85.فقط دو گروه راه قناعت پیش می گیرند : عبادت کنندگانی که در پی پاداش
آخرتند یا بزرگ منشانی که تحمل درخواست از مردمان پست را ندارند
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
86.مرگ ، آفت آمال و آرزوهاست ، و لطف و احسان به مردم تا ابد برای
انسان باقی می ماند
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
87.عاقل ، احسان به مردم را غنیمت می شمارد ، و شخص توانا باید فرصت را
غنیمت شمارد و الا موقعیت از دست می رود
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
88.خسیس بودن آبروی انسان را از بین می برد
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
89.قلب انسان حالت خستگی و نشاطدارد ، وقتی در حال نشاطاست مسائل را
خوب می فهمد و وقتی خسته است کند ذهن می شود ، بنابراین وقتی نشاطدارد آنرا
به کار بگیرید و وقتی خسته است آن را به حال خود بگذارید
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
90.هر هدفی را از راه آن تعقیب کنید . هرکس اهدافش را از راه طبیعی
تعقیب کند به لغزش دچار نمی شود و بر فرض که بلغزد چاره جویی برایش ممکن
است
بحار الانوار ، ج 78، ص (356)
91.بهترین مال آن است که خرج آبرو و حیثیت انسان شود
بحار الانوار ، ج 78، ص (355)
92.خود را با کار مداوم خسته نکنید و برای خود تفریح و تنوع قرار دهید ولی
از کاری که در آن اسراف باشد یا شما را در اجتماع سبک کند پرهیز کنید
بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
93.تواضع و فروتنی مراتبی دارد ، مرتبه ای از آن این است که انسان موقعیت
خود را بشناسد و بیش از آنچه شایستگی آن را دارد از کسی متوقع نباشد و با مردم
به گونه ای معاشرت و رفتار نماید که دوست دارد با او آنگونه رفتار شود و اگر
کسی به او بدی نمود در مقابل خوبی کند ، خشم خود را فرو خورد و گذشت پیشه کند
و اهل احسان و نیکی باشد
بحار الانوار ، ج 78، ص (355)
94.باید لطف و احسان قابل اعتنا باشد . نباید چیز کم ارزشی را صدقه دهیم
( در زمانی که عموم مردم تمکن نسبی دارند نباید به خرما دادن بسنده کرد . )
بحار الانوار ، ج 78، ص (354)
95.کسی که محاسن و امتیازات زیادی داشته باشد مردم از او تعریف می کنند ،
و به تعریف خود نیاز پیدا نمی کند
بحار الانوار ، ج 78، ص (353)
96.هرکس به راهنمایی تو اعتنایی نکرد نگران مباش حوادث روزگار او را
ادب خواهد کرد
بحار الانوار ، ج 78، ص (353)
97.کسی که در پوشش نصیحت به تو از دیگری بدگویی می کند ، به عاقبت بدی
گرفتار خواهد شد
بحار الانوار ، ج 78، ص (353)
98.هیچ چیزی زیانبارتر از خودپسندی نیست
بحار الانوار ، ج 78، ص (348)
99.برنامه آموزش دین داشته باشید در غیر این صورت بادیه نشین و نادان
محسوب می شوید
بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
100.از فقر اندیشه مکن که خسیس خواهی شد ، و در فکر عمر دراز
مباش که باعث حرص به مادیات است .
31.بر شما باد راز پوشی در کارهاتان در امور دین و دنیا . روایت شده که
" افشاگری کفر است " و روایت شده " کسی که افشای اسرار می کند با قاتل شریک
است " و روایت شده که " هرچه از دشمن پنهان می داری ، دوست تو هم بر آن آگاهی
نیابد "
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
32.آدمی نمی تواند از گردابهای گرفتاری با پیمان شکنی رهایی یابد ، و از
چنگال عقوبت رهایی ندارد کسی که با حیله به ستمگری می پردازد
بحار الانوار ، ج 78، ص (349)
33.با سلطان و زمامدار با ترس و احتیاطهمراهی کن ، و با دوست با تواضع ،
و با دشمن با احتیاط، و با مردم با روی خوش
بحار الانوار ، ج 78، ص (356)
34.هر کس به رزق و روزی کم از خدا راضی باشد ، خداوند از عمل کم او راضی
باشد
بحار الانوار ، ج 78، ص (356)
35.عقل ، عطیه و بخششی است از جانب خدا ، و ادب داشتن ، تحمل یک مشقت
است ، و هر کس با زحمت ادب را نگهدارد ، قادر بر آن می شود ، اما هر که به
زحمت بخواهد عقل را به دست آورد جز بر جهل او افزوده نمی شود
بحار الانوار ، ج 78، ص (342)
36.به راستی کسی که در پی افزایش رزق و روزی است تا با آن خانواده خود را
اداره کند ، پاداشش از مجاهد در راه خدا بیشتر است
بحار الانوار ، ج 78، ص (339)
37.پنج چیز است که در هر کس نباشد امید چیزی از دنیا و آخرت به او
نداشته باش : کسی که در نهادش اعتماد نبینی ، و کسی که در سرشتش کرم نیابی ،
و کسی که در خلق و خوی اش استواری نبینی ، و کسی که در نفسش نجابت نیابی ، و)
کسی که از خدایش ترسناک نباشد
تحف العقول ، ص (470)
38.هرگز دو گروه با هم روبه رو نمی شوند ، مگر این که نصرت و پیروزی با گروهی
است که عفو و بخشش بیشتری داشته باشد
تحف العقول ، ص (470)
39.مبادا اعمال نیک و تلاش در عبادت را به اتکای دوستی آل محمد ( ع ) رها
کنید ، و مبادا دوستی آل محمد ( ع ) و تسلیم برای آنان را به اتکای عبادت از
دست بدهید ، زیرا هیچ کدام از این دو به تنهایی پذیرفته نمی شود
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
40.عبادت پر روزه داشتن و نماز خواندن نیست ، و همانا عبادت پر اندیشه
کردن در امر خداست
تحف العقول ، ص (466)
41.کسی که نعمت دارد باید که بر عیالش در هزینه وسعت بخشد
تحف العقول ، ص (466)
42.هرچه زیادی است نیاز به سخن زیادی هم دارد
تحف العقول ، ص (466)
43.کمک تو به ناتوان بهتر از صدقه دادن است
تحف العقول ، ص (470)
44.به آن حضرت گفته شد : چگونه صبح کردی ؟ فرمود : با عمر کاسته ، و کردار
ثبت شده ، و مرگ بر گردن ما و دوزخ دنبال ما است ، و ندانیم با ما چه شود
تحف العقول ، ص (470)
45.سخاوتمند از طعام مردم بخورد تا از طعامش بخورند ، و بخیل از طعام مردم
نخورد تا از طعامش نخورند
تحف العقول ، ص (470)
46.ما خاندانی باشیم که وعده خود را وام دانیم چنانچه رسول خدا ( ص )
کرد
تحف العقول ، ص (470)
47.هیچ بنده به حقیقت کمال ایمان نرسد تا سه خصلتش باشد : بینایی در
دین ، و اندازه داری در معیشت ، و صبر بر بلاها
تحف العقول ، ص (471)
48.به ابی هاشم داود بن قاسم جعفری فرمود : ای داود ما را بر شما به خاطر
رسول خدا ( ص ) حقی است ، و شما را هم بر ما حقی است ، هر که حق ما را
شناخت رعایت او باید ، و هر که حق ما را نشناخت حقی ندارد
تحف العقول ، ص (471)
49.با نعمتها خوش همسایه باشید ، که گریز پایند ، و از مردمی دور نشوند که
باز آیند
تحف العقول ، ص (472)
50.ابن سکیت به آن حضرت گفت : امروزه حجت بر مردم چیست ؟ در پاسخ .
فرمود : همان عقل است که به وسیله آن شناخته می شود آن که راستگو است از طرف
خدا و از او باور می کند ، و آن که دروغگو است و او را دروغ می شمارد ، ابن
سکیت گفت : به خدا این است پاسخ
تحف العقول ، ص (473)
51.هرکس آفریدگار را به آفریده هایش تشبیه کند ، مشرک است و هرکس به
خداوند چیزی نسبت دهد که خدا خود از آن نهی کرده است کافر است
وسائل الشیعة ، ج 18، ص (557)
52.ایمان انجام واجبات و دوری از محرمات است ، ایمان عقیده به دل و
اقرار به زبان و کردار با اعضاء تن است
تحف العقول ، ص (444)
53.ریان از امام رضا علیه السلام پرسید : نظرتان راجع به قرآن چیست ؟ امام
فرمود : قرآن سخن خداست ، فقط از قرآن هدایت بجویید و سراغ چیز دیگر نروید که
گمراه می شوید
بحار الانوار ، ج 92، ص (117)
54.امام رضا ( ع ) در ضمن تجلیل از قرآن و اعجاز آن فرمودند : قرآن ریسمان .
محکم و بهترین راه به بهشت است ، قرآن انسان را از دوزخ نجات می دهد ، قرآن
به مرور زمان کهنه نمی شود ، سخنی همیشه تازه است زیرا برای زمان خاصی تنظیم
نشده است ، قرآن راهنمای همه انسانها و حجت بر آنهاست ، هیچ اشکال و ایرادی
به قرآن راه پیدا نمی کند ، قرآن از جانب خداوند حکیم فرود آمده است
بحار الانوار ، ج 92، ص (14)
55.سلیمان جعفری از امام رضا ( ع ) پرسید : نظرتان درباره کار کردن برای
دولت چیست ؟ امام فرمود : ای سلیمان هرگونه همکاری با حکومت ( ظالم و غاصب )
به منزله کفر به خداست . نگاه کردن به چنین دولتمردانی گناه کبیره است و آدمی
را مستحق دوزخ می نماید
بحار الانوار ، ج 75، ص (374)
56.عبدالسلام هروی می گوید : از امام رضا ( ع ) شنیدم می فرمود : خدا رحمت
کند کسی را که آرمان ما را زنده کند . گفتم : چگونه این کار را بکند ؟ فرمود :
آموزشهای ما را یاد بگیرد و به مردم بیاموزد
وسائل الشیعة ، ج 18، ص (102)
57.هرکس از خود حساب بکشد سود می برد و هرکس از خود غافل شود زیان
می بیند ، و هرکس ( از آینده اش ) بیم داشته باشد به ایمنی دست می یابد ، و
هرکس از حوادث دنیا عبرت بگیرد بینش پیدا می کند ، و هرکس بینش پیدا کند
مسائل را می فهمد و هرکس مسائل را بفهمد عالم است
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
58.عجب درجاتی دارد : یکی این که کردار بد بنده در نظرش خوش جلوه کند و
آن را خوب بداند و پندارد کار خوبی کرده . یکی این که بنده ای به خدا ایمان
آورد و منت بر خدا نهد با این که خدا را به او منت است در این باره
تحف العقول ، ص (468)
ا59.گر بهشت و جهنمی هم در کار نبود باز لازم بود به خاطر لطف و احسان
خداوند مردم مظیع او باشند و نافرمانی نکنند
بحار الانوار ، ج 71، ص (174)
60.خداوند سه چیز را به سه چیز دیگر مربوطکرده است و به طور جداگانه
نمی پذیرد . نماز را با زکات ذکر کرده است ، هرکس نماز بخواند و زکات ندهد
نمازش پذیرفته نیست . نیز شکر خود و شکر از والدین را با هم ذکر کرده است .
از این رو هرکس از والدین خود قدردانی نکند از خدا قدردانی نکرده است . نیز
در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به ارحام در کنار هم آمده است . بنابراین اگر
کسی به خویشاوندانش رسیدگی و احسان ننماید ، با تقوا محسوب نمی شود
عیون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص (258)
61.از حرص و حسادت بپرهیز که این دو ، امتهای گذشته را نابود کرد ، و
بخیل نباش که هیچ مؤمن و آزاده ای به آفت بخل مبتلا نمی شود . بخل مغایر با
ایمان است
بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
62.احسان و اطعام به مردم ، و دادرسی از ستمدیده ، و رسیدگی به حاجتمندان
از بالاترین صفات پسندیده است
بحار الانوار ، ج 78، ص (357)
63.با مشروب خوار همنشینی و سلام و علیک نکن
بحار الانوار ، ج 66، ص (491)
64.صدقه بده هرچند کم باشد ، زیرا هر کار کوچکی که صادقانه برای خدا انجام
شود بزرگ است
وسائل الشیعة ، ج 1 ، ص (87)
65.توبه کار به منزله کسی است که گناهی نکرده است
بحار الانوار ، ج 6 ، ص (21)
2.پنهان کننده کار نیک ( پاداشش ) برابر هفتاد حسنه است و آشکار کننده
کار بد سرافکنده است ، و پنهان کننده کار بد آمرزیده است
اصول کافی ، ج 4 ، ص (160)
3.از اخلاق پیامبران ، نظافت و پاکیزگی است .
تحف العقول ، ص (466)
4.امین به تو خیانت نکرده ( و نمی کند ) و لیکن ( تو ) خائن را امین تصور
نمودی
تحف العقول ، ص (466)
5.برادر بزرگتر به منزله پدر است
6.دوست هرکس عقل او ، و دشمنش جهل اوست
تحف العقول ، ص (467)
7.دوستی با مردم ، نیمی از عقل است .
تحف العقول ، ص (467)
8.به درستی که خداوند ، سر و صدا و تلف کردن مال و پر خواهشی را دوست
ندارد
تحف العقول ، ص (467)
9.عقل شخص مسلمان تمام نیست ، مگر این که ده خصلت را دارا باشد : از او
امید خیر باشد ، از بدی او در امان باشند ، خیر اندک دیگری را بسیار شمارد ،
خیر بسیار خود را اندک شمارد ، هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود ، در عمر
خود از دانش طلبی خسته نشود ، فقر در راه خدایش از توانگری محبوبتر باشد ،
خواری در راه خدایش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد ، گمنامی را از پرنامی
خواهانتر باشد . سپس فرمود : دهمی چیست و چیست دهمی ! به او گفته شد :
چیست ؟ فرمود : احدی را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزگارتر
است
تحف العقول ، ص (467)
10.از امام رضا ( ع ) سؤال شد : سفله کیست ؟ فرمود : آن که چیزی دارد که
از ( یاد ) خدا بازش دارد
تحف العقول ، ص (466)
11.ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است ، و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان
است ، و به فرزند آدم چیزی بالاتر از یقین داده نشده است
تحف العقول ، ص (469)
12.اطعام و میهمانی کردن برای ازدواج از سنت است
تحف العقول ، ص (469)
13پیوند خویشاوندی را برقرار کنید گرچه با جرعه آبی باشد ، و بهترین پیوند
خویشاوندی ، خودداری از آزار خویشاوندان است
تحف العقول ، ص (469)
14.حضرت رضا ( ع ) همیشه به اصحاب خود می فرمود : بر شما باد به اسلحه
پیامبران ، گفته شد : اسلحه پیامبران چیست ؟ فرمود : دعا
اصول کافی ، ج 4 ، ص (214)
15.از نشانه های دین فهمی ، حلم و علم است ، و خاموشی دری از درهای حکمت
است . خاموشی و سکوت ، دوستی آور و راهنمای هر کار خیری است
تحف العقول ، ص (469)
16.زمانی بر مردم خواهد آمد که در آن عافیت ده جزء است ، که نه جزء آن در
کناره گیری از مردم ، و یک جزء آن در خاموشی است
تحف العقول ، ص (470)
17.از امام رضا ( ع ) از حقیقت توکل سؤال شد . فرمود : این که جز خدا از
کسی نترسی
تحف العقول ، ص (469)
18.به راستی که بدترین مردم کسی است که یاری اش را ( از مردم ) باز دارد و
تنها بخورد و زیر دستش را بزند
تحف العقول ، ص (472)
19.بخیل را آسایشی نیست ، و حسود را خوشی و لذتی نیست ، و زمامدار را
وفایی نیست ، و دروغگو را مروت و مردانگی نیست
تحف العقول ، ص (473)
20.کسی دست کسی را نمی بوسد ، زیرا بوسیدن دست او مانند نماز خواندن برای
اوست
تحف العقول ، ص (473)
21.به خداوند خوشبین باش ، زیرا هرکه به خدا خوشبین باشد ، خدا با گمان
خوش او همراه است ، و هرکه به رزق و روزی اندک خشنود باشد ، خداوند به کردار
اندک او خشنود باشد ، و هرکه به اندک از روزی حلال خشنود باشد ، بارش سبک و
خانواده اش در نعمت باشد و خداوند او را به درد دنیا و دوایش بینا سازد و او
را از دنیا به سلامت به دار السلام بهشت رساند
تحف العقول ، ص (472)
22.ایمان چهار رکن است : توکل بر خدا ، رضا به قضای خدا ، تسلیم به امر
خدا ، واگذاشتن کار به خدا
تحف العقول ، ص (469)
23.از امام رضا درباره بهترین بندگان سؤال شد . فرمود : آنان هرگاه نیکی
کنند خوشحال شوند ، و هرگاه بدی کنند آمرزش خواهند ، و هرگاه عطا شوند شکر
گزارند ، و هرگاه بلا بینند صبر کنند ، و هرگاه خشم کنند . درگذرند
تحف العقول ، ص (469)
24.کسی که فقیر مسلمانی را ملاقات نماید و بر خلاف سلام کردنش بر اغنیا بر
او سلام کند ، در روز قیامت در حالی خدا را ملاقات نماید که بر او خشمگین
باشد
عیون اخبار الرضا ، ج 2 ، ص (52)
25.از حضرت امام رضا ( ع ) درباره خوشی دنیا سؤال شد . فرمود : وسعت منزل
و زیادی دوستان
بحار الانوار ، ج 76، ص (152)
26.زمانی که حاکمان دروغ بگویند ، باران نبارد و چون زمامدار ستم ورزد ،
دولت ، خوار گردد ، و اگر زکات اموال داده نشود چهار پاپان از بین روند
(بحار الانوار ، ج 73، ص (373)
27.هر کس اندوه و مشکلی را از مؤمنی برطرف نماید ، خداوند در روز قیامت
اندوه را از قلبش برطرف سازد
اصول کافی ، ج 3 ، ص (268)
28.بعد از انجام واجبات ، کاری بهتر از ایجاد خوشحالی برای مؤمن ، نزد
خداوند بزرگ نیست
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
29.بر شما باد به میانه روی در فقر و ثروت ، و نیکی کردن چه کم و چه زیاد ،
زیرا خداوند متعال در روز قیامت یک نصفه خرما را چنان بزرگ نماید که مانند
کوه احد باشد
بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
30.به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را
بفشارید و به هم خشم نگیرید
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
ای کاش می شد داوطلبان حرفه معلمی پیش از آغاز به تر بیت یا آموزش در این کا رگاه ها د وره می دید ند :دوزندگی برای پی بردن به این که : نمی توان و نبا ید برای همگان در یک مدل و اندازه لبا س دوخت . کوزه گری برای پی بردن به این که : شکل دهی به گل مخصوص برای پدید آوردن کوزه ها یا ظرف های گوناگون علم و هنر است و مستلزم حوصله و کو شش . باغبانی و گل کاری برای پی بردن به این که : هر گل در شرایط ویژه ای رشد می کند و شکوفا می شود بدون این زمینه ها یا شرایط مساعد هرگز نمی توان به گل ها ی رنگارنگ و زیبا و حیات بخش امید وار شد .سوپر مارکت برای پی بردن به این که : مشتریان گوناگون دارای نیاز ها و نامایلات و انتظارات گوناگون هستند و سوپر مارکت زمانی بازار گرم خواهد داشت که الف) پا سخگوی به موقع باشد ب) ازاین که گاهی اجناس اورا مورد انتقاد قرار می دهند ناراحت نشود و به جای پرخاش به مشتری در کیفیت جنس خود و روشارتباطش با مشتریان تجدید نظر کند .